P.O. Box 243
NO-8001Bodø
Meteorological Observations from Offshore Installations on the Norwegian Continental shelf
Denne AIC-I 3/25 erstatter AIC-I 09/22.
Regulation on Aviation Meteorological Services on the Norwegian Continental Shelf (FOR-2021-02-23-526, BSL G 7-1) sets requirements for weather observations on offshore installations. The helideck operator for installations or ships that receive passenger flights must ensure adequate weather observations before landing and takeoff. Several new installations perform weather observations (METAR/AUTOMETAR).
For installations where METAR is required, a combination of METAR and AUTOMETAR are used. For some installation METAR is provided during periods of flights and AUTOMETAR when there is no flight activity.
When there is no significant weather, there will generally not be major differences between METAR and AUTOMETAR. When significant weather, there usually can be found differences, between AUTOMETAR and METAR, in visual parameters, like horizontal/vertical visibility, clouds and present weather.
AUTOMETAR gives exact meteorological values at a specific point. By presentation of visibility and cloud base the instruments will only provide data at the point they are located.
The following are well known differences between AUTOMETAR and METAR:
- AUTOMETAR generally presents lower visibility and cloud base than METAR
- Differences can increase when the air mass is unstable
- AUTOMETAR does not provide the cloud types CB and TCU
- AUTOMETAR does not provide information about thunderstorms, graupel, pellets and hail
- AUTOMETAR does not provide information about weather in the vicinity
- NCD (No Clouds Detected) is only used in AUTOMETAR
- NDV (No Directional Variations) is only used in AUTOMETAR
- UP (Unknown Precipitation) is only used in AUTOMETAR
- AUTOMETAR will always start with the term AUTO, stated after date/time in the string
Overview of offshore installations with METAR/AUTOMETAR
Installation |
ICAO code |
METAR/AUTOMETAR |
Draugen |
ENDR |
METAR/AUTOMETAR |
Draupner |
ENDP |
AUTOMETAR |
Ekofisk L |
ENLE |
METAR |
Gjøa |
ENQJ |
AUTOMETAR |
Goliat |
ENUG |
AUTOMETAR |
Gudrun |
ENWG |
AUTOMETAR |
Gullfaks C |
ENGC |
METAR |
Grane |
ENXW |
AUTOMETAR |
Heidrun |
ENHE |
METAR |
Johan Castberg |
ENUJ |
METAR/AUTOMETAR |
Johan Sverdrup |
ENJS |
METAR |
Martin Linge A |
ENQM |
AUTOMETAR |
Njord A |
ENUD |
AUTOMETAR |
Norne |
ENNE |
METAR/AUTOMETAR |
Oseberg A |
ENOA |
METAR |
Skarv |
ENUS |
AUTOMETAR |
Sleipner A |
ENSL |
AUTOMETAR |
Snorre A |
ENSE |
AUTOMETAR |
Snorre B |
ENQR |
AUTOMETAR |
Statfjord A |
ENSF |
AUTOMETAR |
Statfjord B |
ENFB |
AUTOMETAR |
Troll A |
ENQA |
AUTOMETAR |
Troll C |
ENQC |
AUTOMETAR |
Ula |
ENLA |
AUTOMETAR |
Valhall PH |
ENWV |
AUTOMETAR |
Aasta Hansteen |
ENUN |
METAR/AUTOMETAR |
Åsgard B |
ENUB |
AUTOMETAR |
Meteorologisk observasjonstjeneste METAR/AUTOMETAR fra offshore installasjoner på norsk kontinentalsokkel
Forskrift om flyværtjeneste på norsk kontinentalsokkel: FOR-2021-02-23-526 (BSL G 7-1) stiller krav til værobservasjoner på innretninger. Helikopterdekkoperatøren for innretninger eller skip som mottar passasjerflygninger, skal sørge for tilstrekkelig værobservasjon før landing eller avgang kan finne sted. Flere nye innretninger har fått værobservasjoner (METAR/AUTOMETAR).
For innretninger hvor det stilles krav til METAR benyttes en kombinasjon av manuelt utarbeidet METAR og AUTOMETAR. For enkelte innretninger blir det benyttet METAR i forbindelse med passasjerflygning og AUTOMETAR utenom passasjerflygning.
Ved ikke-signifikante værforhold er det vanligvis ingen store forskjeller på AUTOMETAR og METAR. Ved signifikante værforhold kan det inntreffe noen forskjeller mellom AUTOMETAR og METAR på de visuelle parameterne, som horisontal-/vertikalsikt, skydekke og værtype.
AUTOMETAR angir punktverdier. Ved angivelse av sikt og skyhøyde angir instrumentene på innretningen kun parameter fra det stedet de er plassert.
Kjente forskjeller mellom AUTOMETAR og METAR er følgende:
- Gjennomgående angir AUTOMETAR litt dårligere sikt og skybase enn METAR
- I ustabile luftmasser/bygeluft ses større forskjeller enn ved homogene luftmasser
- AUTOMETAR angir ikke skytypene CB og TCU
- AUTOMETAR angir ikke torden, hagl, småhagl og iskorn
- AUTOMETAR angir ikke vær på avstand
- NCD (No Clouds Detected) brukes kun på AUTOMETAR
- NDV (No Directional Variations) brukes kun på AUTOMETAR
- UP (Unknown Precipitation) brukes kun på AUTOMETAR
- Ved utstedelse av AUTOMETAR vil det alltid stå AUTO, angitt etter dato/klokkeslett
Oversikt over hvilke installasjoner som utsteder METAR/AUTOMETAR
Innretning |
ICAO kode |
METAR/AUTOMETAR |
Draugen |
ENDR |
METAR/AUTOMETAR |
Draupner |
ENDP |
AUTOMETAR |
Ekofisk L |
ENLE |
METAR |
Gjøa |
ENQJ |
AUTOMETAR |
Goliat |
ENUG |
AUTOMETAR |
Gudrun |
ENWG |
AUTOMETAR |
Gullfaks C |
ENGC |
METAR |
Grane |
ENXW |
AUTOMETAR |
Heidrun |
ENHE |
METAR |
Johan Castberg |
ENUJ |
METAR/AUTOMETAR |
Johan Sverdrup |
ENJS |
METAR |
Martin Linge A |
ENQM |
AUTOMETAR |
Njord A |
ENUD |
AUTOMETAR |
Norne |
ENNE |
METAR/AUTOMETAR |
Oseberg A |
ENOA |
METAR |
Skarv |
ENUS |
AUTOMETAR |
Sleipner A |
ENSL |
AUTOMETAR |
Snorre A |
ENSE |
AUTOMETAR |
Snorre B |
ENQR |
AUTOMETAR |
Statfjord A |
ENSF |
AUTOMETAR |
Statfjord B |
ENFB |
AUTOMETAR |
Troll A |
ENQA |
AUTOMETAR |
Troll C |
ENQC |
AUTOMETAR |
Ula |
ENLA |
AUTOMETAR |
Valhall PH |
ENWV |
AUTOMETAR |
Aasta Hansteen |
ENUN |
METAR/AUTOMETAR |
Åsgard B |
ENUB |
AUTOMETAR |